Analizy rynku funduszy inwestycyjnych, zasady i strategie inwestowania, jak wybrać fundusz
Remigiusz Stanisławek
RSS


Blog > Komentarze do wpisu

Plan inwestycyjny Axa Multi - czyli jak ukryć wysokie opłaty pod hasłem 3 lata bez opłat

Wyniki finansowe cieszą udziałowców. To podniesiemy opłaty! Inwestorzy i tak nie zauważą :) Takie wnioski nasuwają się po lekturze tabeli opłat produktów Axa Multi. Axa.

Świetne wyniki finansowe grupy Axa. Jak je zwiększyć?

Wyniki finansowe grupy AXA za III kwartały 2011 wyglądają doskonale. Udziałowcy cieszą się. Trzeba obiecać dalsze zyski ze sprzedaży. Firma jednak zauważa zagrożenia:

Główne wyzwanie, jakiemu musimy stawić czoło w ostatnim okresie tego roku, to wpływ niepewnej koniunktury na rynki finansowe, a co za tym idzie malejący popyt na produkty inwestycyjne

Z produktami inwestycyjnymi jest tak, że większość osób z nich korzystających nie do końca rozumie zasady ich działania, nie wnika też w szczegóły tabeli opłat.

Skoro tak, to jak pogodzić malejący popyt z oczekiwaniami większych zysków? To proste: podnieść opłaty w takich produktach. Klienci i tak w większości nie zauważą...

3 lata bez opłat - czyli jak mydlić oczy inwestorom...

W październiku Axa ogłosiła: Kończymy oferowanie Planu Inwestycyjnego Axa. W jego miejsce wprowadzamy nowy, doskonały produkt: Axa Multi.

Jedyna istotna różnica w nowym produkcie to... koszty, które ponosi inwestor. Działają zgodnie ze sprawdzoną zasadą "aby ukryć koszty zaoferuj jakiś gratis". Co też uczyniono.

Przez pierwsze 3 lata Axa Multi nie pobiera opłat za zarządzanie produktem. Brzmi doskonale, konkurencja przecież od pierwszego roku pobiera średnio 2% od wartości kapitału.

Argument o 3 "bezpłatnych" latach będzie doskonałym argumentem stosowanym przez firmy oferujące ten produkt. Kto z Klientów nie chciałby dostać takiego gratisu!

Jest jeden problem, w rzeczywistości...

... przez pierwsze 3 lata produkt pobiera ukrytą opłatę na poziomie 3-4%

Zaraz - czyżby Axa kłamała w żywe oczy pisząc "nie pobieramy opłaty za zarządzanie przez pierwsze 3 lata"? Nie. Axa naprawdę nie pobiera opłaty za zarządzanie przez pierwsze 3 lata.

Za to pobiera inną opłatę :), która w pierwszym i drugim roku wynosi ... 4,69% od wartości kapitału (lub 3% dla produktu Axa Multi Prestige). W kolejnych latach ta opłata dodatkowo zwiększa opłatę za zarządzanie - tworząc z produktu Axa jedno z najdroższych rozwiązań na rynku. Szkoda - Plan Inwestycyjny Axa to był naprawdę świetny produkt...

Jakże inaczej wygląda teraz zdanie "3 lata bez opłat za zarządzanie"...

Chodzi o opłatę administracyjną...

Przyjętym standardem w produktach inwestycyjnych jest opłata administracyjna, jako stała kwota pobierana co miesiąc (a dla większych wpłat często produkty z tej opłaty rezygnują).

Miesięczna opłata to z reguły 9-12 zł. Taką opłatę miały też poprzednie produkty Axa - ostatnio w wysokości 11,18 zł.

Jak zamiast 11 zł pobierać kilkadziesiąt, a nawet ponad 100 zł miesięcznie?

… jednocześnie dodatkowo zamiast opłaty miesięcznej około 11 zł (jak dotychczas) w tabeli opłat znajdziemy opłatę administracyjną w wysokości: 0,39%(lub 0,25% dla większych wpłat).

I bardzo przykre (wstyd, panowie z działu tworzenia materiałów informacyjnych!), w Tabeli Opłat nie znajdziemy informacji co oznacza to 0,39%. Zapewne Axa liczy, że większość inwestorów uzna tę wartość jako nieistotną. I „złapie się” na „3 lata bez opłaty za zarządzanie”.

Dopiero szczegółowa lektura OWU pozwala znaleźć wyjaśnienie.

Jak widać opłata administracyjna pobierana jest jako 0,39% (lub 0,25%) od wartości polisy wygenerowanej z zysków z wpłat w pierwszych 2 latach. I jest to wartość podana miesięcznie. A tę informację można doczytać dopiero w szczegółowych warunkach OWU.

Czyli: przy niskich wpłatach (do 1000 zł miesięcznie) jest to w pierwszych 2 latach: 0,39% * 12 = 4,68%.
Czyli: przy wyższych wpłatach (od 1000 zł miesięcznie) jest to w pierwszych 2 latach: 0,25% * 12 = 3,0%.



Policzmy ile więcej zarabia w nowym produkcie Axa. Czyli czy nowa opłata ma w praktyce znaczenie?

Podkreślam - od strony samego produktu nic się nie zmieniło. Jedyna różnica to poziom opłat. Wartości opłaty wyliczyłem w oparciu o prosty arkusz, zakładając zysk średnioroczny 10% ponad koszt opłaty za zarządzanie, co pozwala w miarę dokładnie oszacować wysokość tej opłaty za zarządzanie.

Suma kosztów w produkcie Axa Plan Inwestycyjny (wycofanym z oferty):

  • składka 300 zł miesięcznie, 20 lat inwestowania: suma opłat administracyjnych: 12*11,18*20 lat = 2.683,20 zł. W porównaniu do sumy wpłat (72.000) jest to:  3,7%.
  • składka 1000 zł miesięcznie, 20 lat inwestowania: suma opłat administracyjnych: 12*11,18*20 lat = 2.683,20 zł. W porównaniu do sumy wpłat (240.000) jest to:  1,12%.

Suma kosztów w produkcie Axa Multi ("3 lata bez opłat"):

  • składka 300 zł miesięcznie, 20 lat inwestowania: suma opłat administracyjnych: 4.865 zł. W porównaniu do sumy wpłat (72.000) jest to:  6,76%.
  • składka 1000 zł miesięcznie, 20 lat inwestowania: suma opłat administracyjnych: 10.397 zł. W porównaniu do sumy wpłat (240.000) jest to:  4,33%.

Ile zarabia Axa:

  • dwa razy więcej niż poprzednio - przy inwestycjach 300 zł m/c
  • cztery razy więcej gdy inwestujemy 1000 zł m/c

Jak to policzyć?

Wystarczy prosty arkusz. Dla inwestycji 1000 zł miesięcznie już po 3 latach zamiast 11 zł miesięcznie, płacimy ... ponad 100 zł opłaty administracyjnej. Sporo :)

(kliknij rysunek aby powiększyć)

Jak zwykle chodzi o biznes

I nie ma w tym nic złego, ani nic dziwnego. Jednym ze sposobów zwiększania zysków jest podniesienie kosztów produktu. Szkoda tylko, że opłata została "delikatnie" ukryta.

2 lata temu w naszym rankingu na najbardziej rzetelny sposób informowania o kosztach i ofercie produktowej Axa zdeklasowała pozostałe firmy oferujące produkty UnitLink. W nowym zestawieniu ... będzie w ścisłym "ogonie" ...

A może to ukłon w stronę placówek franszyzowych?

Dodatkowo już w ubiegłym roku na Targach Twoje Pieniądze w części dotyczącej Franszyz Axa oferowała możliwość uruchomienia franczyzowych punktów dystrybucji różnych produktów Axa. W tym roku ta oferta także była prezentowana na Targach.

Z moich rozmów na stoisku Axy wynika, że już takie placówki (nie jedna, i nie dziesięć…) zostały uruchomione. W ten sposób franczyzobiorcy uzyskają większy przychód – poprzez zwiększenie marży na produkcie.

Tylko jak zareagują na nowy produkt inwestorzy? Z moich obserwacji wynika, że stają się coraz bardziej świadomi. A Ty czytelniku - czy lubisz przepłacać?

środa, 14 grudnia 2011, remigiusz.stanislawek

----------------------------------------------------------------
Fundusze inwestycyjne to doskonały sposób na pomnażanie naszych oszczędności.

Pod warunkiem, że potraktujemy to jako inwestycję. Funduszami należy zarządzać. Pozostawienie pieniędzy na wiele lat powoduje, że mamy dużą szansę aby nasz końcowy wynik był gorszy niż lokata bankowa.

O funduszach w Polsce wypowiadają się ... przedstawiciele funduszy, firm doradztwa finansowego. I niestety często to co czytamy, słyszymy czy też widzimy jest dość dalekie od rzeczywistości. W końcu fundusze się sprzedaje.

Od 6 lat w podziemiu :) i od 4 lat otwarcie pokazuję jakie są fakty. Czyli dlaczego wierząc w mity inwestowania szanse na pomnażanie oszczędności są niewielkie.

Ale - nie o narzekanie tu chodzi. Pokazuję w jaki sposób, bez specjalistycznej wiedzy każdy może świadomie zarządzać własnymi inwestycjami. To naprawdę proste. Wystarczy zerwać z mitami inwestowania. Aby skutecznie inwestować na rynku funduszy nie trzeba być ekspertem.

Można wierzyć reklamie. Ale można też wziąć sprawy w swoje ręce. A tego chyba warte są nasze pieniądze?

Remigiusz Stanisławek
trener inwestycyjny (ponad 100 szkoleń z cyklu Fundusze to nie lokata)
twórca firmy i portalu Opiekun Inwestora
laureat nagrody: Innowacja Roku 2009

TrackBack
TrackBack w tym blogu jest moderowany. TrackBack URL do wpisu:
Komentarze
Gość: Klaus, staticline55222.toya.net.pl
2011/12/14 16:30:48
Dobrze,w takim razie jak rozumieć pkt.6 z przytoczonego par.43,który brzmi: "Jednostki uczestnictwa odpisane w celu pobrania opłaty administracyjnej pomniejszają podstawę naliczania kolejnych opłat administracyjnych"?
-
Gość: InwestorLS, proxy.noblebank.pl
2011/12/15 12:47:28
W tabelce, w której Pan przedstawia Axę, jest mały błąd - opłata administracyjna pobrana w miesiącu n pomniejsza wartość stanu konta w miesiącu n+1, czyli opłata administracyjna w miesiącu n+1 będzie niższa niż Pan przedstawia. Nie uwzględnia Pan też opłaty za zarządzanie, która obniża podstawę opł. adm. Nie mniej jednak zgodzę się z Panem że nowy produkt Axy przestanie być rentowny dla inwestorów i będzie trzeba korzystać z rozwiązań regularnych u innych ubezpieczycieli.
-
2011/12/15 15:06:52
Arkusz, który załączyłem ma tylko zobrazować mechanizm pobierania tej opłaty. I oczywiście pobrana opłata np. kilkadziesiąt złotych od kwoty kilku tysięcy zmniejsza kwotę, która jest dalej inwestowana.

Ta analiza nie obejmuje też innych opłat.

Miała pokazać ciekawy mechanizm - ta opłata 0,39%, 0,25% (przy której w tabeli opłat zapomniano zapisać, że jest pobierana co miesiąc) jest pobierana od wpłat obowiązkowych dokonanych w pierwszych dwóch latach i zysków uzyskanych z tychże wpłat.
-
2011/12/15 15:09:15
Jeżeli z komentarzy będzie wynikało duże zainteresowanie :) podzielę się naszym modelem wyliczania:
- różnicy między produktami w w długim horyzoncie inwestycyjnym
- porównania inwestycji poza polisą (bez opłat, ale czasem z podatkiem) oraz inwestycji w polisie (bez podatku przy zmianach - za to z dużym podatkiem na końcu) i z dodatkowymi opłatami.

Model obejmuje:
- inflację, indeksację opłat i składek o poziom inflacji
- opłaty stałe i opłaty zmienne pobierane w cyklu miesięcznym poprzez odkupienie wirtualnych jednostek uczestnictwa uwzględniające zmianę poziomu opłat od wartości kapitału (opłata za zarządzanie)
- wszystkie obliczenia w nominalnej wartości pieniądza (podatek za kilkanaście lat pobierany jest od wartości nominalnej)
- a następnie końcowa kwota (po ostatnim opodatkowaniu) jest przeliczana na realną wartość pieniądza w dniu dzisiejszym (czyli cofamy inflację),
- dodatkowo wszystkie opłaty pobierane w czasie trwania produktu są odpowiednio przeliczane na dzisiejszą realną wartość pieniądza.

W tym pełnym modelu analitycznym uwzględniamy dodatkowo zmienność przebiegu inwestycji (nie jest to "stały wzrost o x% rocznie" tylko wzrost "falujący") - aby bardziej urealnić wynik analizy.
-
Gość: Justus, pc_71_146.smrw.lodz.pl
2012/01/06 03:51:24
Wszystko fajnie, tylko Pana wyliczenie są poprawne tylko do 2 roku polisy, w załączniku jest jasno napisane ze podstawa naliczenia opląty administracyjnej są składki za pierwsze dwa lata polisy czyli np przy 1000zl będzie to maksymalna oplata administracyjna wynosząca 24000x 0,25% czyli 60zl i tyle będzie ona wynosi do 10roku. Poza tym axa zwiększa o 15% alokacje w pierwszym roku co wraz z brakiem opląty za zarządzanie przez pierwsze 3 lata powoduje iż po 10latach mamy zysk o 3500zl większy niż jeśli wybralibyśmy program z 2% opłatą za zarządzanie od startu programu i oplata administracyjna która zresztą jest indeksowana co rok wiec średnio wyniesie kolo 14-15zl. Natomiast przy kwotach mniejszych od 1000zl jak najbardziej się z Panem zgadzam iż owy program jest nieopłacalny.
-
Gość: wiesio48, cmb48.neoplus.adsl.tpnet.pl
2012/01/08 15:07:01
Witam, Panie Remigiuszu jeżeli byłby Pan tak miły to bardzo bym prosił o przesłanie tego pliku excelowskiego mi na maila wiesio48@gazeta.pl pozdrawiam
-
2012/01/09 14:46:28
@Justus

Dziękuję za dokładną analizę artykułu. Sytuacja jest nieco inna. Opłata ta naliczana jest od sumy wpłat z pierwszych dwóch ORAZ zysków z tej kwoty wypracowanych.

Czyli:

A) w 1. i 2. roku
jest to czysty odpowiednik 12*0,39% = 4,68% opłaty od kapitału

B) w 3. roku mamy naliczane 4,68% od ponad 2/3 wartości rachunku

Jest to 4,68% od wpłat i zysków z pierwszych 2 lat wpłat
oraz 0% od wpłat w 3. roku. Tylko, że wartość tych wpłat
w 3. roku to mniej niż 1/3 wartości rachunku.

Czyli w 3. roku od całości środków jest opłata większa niż 2/3
od 4,68% - ale dla uproszczenia i sporo tę opłatę zaniżając
będzie to 3,12% od całości kapitału

C) w 4. roku mamy naliczane 4,68% od ponad 2/4 wartości rachunku

Jest to 4,68% od wpłat i zysków z pierwszych 2 lat wpłat
oraz 0% od wpłat i zysków z 3. i 4. roku. Tylko, że wartość tych wpłat
w 3 i 4. roku to mniej niż 1/2 wartości rachunku. Większą wartość
mają wpłaty i zyski z lat 1 i 2 - gdyż te wpłaty "pracują" od 3-4 lat
niż nowe wpłaty, które dopiero zaczęły zarabiać.

I znowu wyliczona średnia arytmetyczna powinna być liczona
jako średnia ważona - ale nawet gdy poziom opłat w ten sposób
nieco zaniżymy wcale nie jest tak różowo ...

w 4. roku od całości rachunku pobierana jest średnio opłata równa
2/4 z 4,68% PLUS 1,95% - czyli 4,29%

D) W kolejnych latach mamy (i są to opłaty nieco zaniżone do rzeczywistych)

Rok 5.: 2/5 * 4,68% plus 1,95% = 3,82%
i analogicznie do roku 10-go:
Rok 10.: 2/10 * 4,68% + 1,95% = 2,89


W przypadku wpłat ponad 1000 zł nie jest wiele lepiej
Rok 1: 3% (12* 0,25)
Rok 2: 3%
Rok 3: 2% (2/3 z 3% i 0% opłaty zz)
Rok 4: 2/4 z 3% +1,4% = 2,90%
...
Rok 7: 2/4 z 3% +1,4% = 2,26%
Rok 10-ty: 2/10 z 3% +1,4% = 2,00%

Jakby nie liczyć - opłaty te są dość ciekawie ukryte i dopiero dokładne przeanalizowanie pokazuje ile ten produkt może kosztować.

Na rynku znajdziemy produkt, który dla wpłat 1000 zł m/c od pierwszego dnia pobiera jedynie 0,9% opłaty od kapitału.

Przypadek Axy z jeszcze jednego powodu jest przykry. 2 lata temu w raporcie na najbardziej przejrzystą, czytelną i bez "haczyków" ofertę. A teraz jak widać staje się to jedną z najbardziej skomplikowanych ofert.
-
Gość: Andrzej, cpc9-haye16-2-0-cust42.haye.cable.virginmedia.com
2012/01/10 07:41:32
Witam!
W Pana założeniach popełnił Pan podstawowy bład. Owszem, opłataadministracyjna naliczana jest miesięcznie, ale kto Panu powiedział że 0.39% nie jest opłatą roczną? Czyli że miesiecznie pobierane jest 0,0325?
Niech Pan zauważy że w warunkach ogólnych par 44 (opłata za zarządzanie) punkt 5 "opłąta za zarządzanie pobierana jest na koniec każdego miesiąca". Z kolei z tabel opłat i limitów punkt 13 wynika iz ( w zaleznosci od wariantu) poczawszy od 4 roku - najwieksza opłata wynosi 2,40%. Czy to według Pana oznacza ze ta opłata wynosi - zgodnie z rozumowaniem opłaty administracyjnej - 28,8% rocznie????!!! Tu chyba nie mam Pan wątpliwości że ta opłata jest opłata roczną - a zatem dokładnie tak samo jest w przypadku administracyjnej. Powodznia w czytaniu ze zrozumieniem warunków ogólnych
-
Gość: Andrzej, cpc9-haye16-2-0-cust42.haye.cable.virginmedia.com
2012/01/10 08:03:53
Kontynuujac - poniewaz opłata ta pobierana jest z kapitału powstałego z jednostek uczestnictwa za składki podstawowe powstale w pierwszym i drugim roku roku polisy,oznacza to iz w pierwszym roku ta opłata wyniesie dla skladek innych niz roczne mniej niz 0,39% a poczawszy od drugiego 0,78% rocznie. Faktycznie AXA sprytnie ukryła koszty za zarzadzanie, ale na szczescie nie az w takiej formie w jakiej Pan to przedstawil. Napisalem mniej niz 0,39%, poniewaz kapital naliczany jest rosnaco - w miare kolejnych wplat, a zatem w przypadku wplat miesiecznych - 0,195% w 1 roku
( usredniajac kolejne wplywy na konto polisy)
Tak wiec jest to kokurencyjny produkt - ale zgodze sie z Panem iz transparentnosc i jasnosc dla świadomego inwestora ma zdecydowanie wieksze znaczenie od marketingowych sformulowan. Praktyka natomiast mowi iz wiekszosc osob nie bedzie az tak dokladnie analizowala propozycji i skusi sie na inwestowanie na podstawie reklamy o bonusach , premiach oraz okresach bez oplat. W koncu AXA zatrudnia fachowcow rozniez na tym polu i doskonale wie jak formulowac oferte aby znalez jak najwiecej potencjalnych klinetow. Pozdrawiam
-
2012/01/10 15:18:18
Panie Andrzeju,

wynika to z ogólnie przyjętych zasad prezentacji takich opłat w każdym produkcie inwestycyjnym. Oboje mamy rację, natomiast przy porównywaniu różnych produktów trzeba jednak trzymać się zasad publikacji kosztów stosowanych przez wszyskie towarzystwa ubezpieczeniowe.

Już wyjaśniam.

Opłata za zarządzanie - podawana zawsze jest w skali roku ale pobierana na bieżąco z reguły na koniec miesiąca jako 1/12 opłaty rocznej.

Przykładowo: produkt "poprzednia Axa": 1,95% w skali roku.

Jeżeli inwestor wpłaca systematycznie to oczywiście w pierwszym roku koszt będzie mniejszy niż 1,95%. Natomiast dla przejrzystości porównań podaje się tu zawsze opłatę w skali roku, a co miesiąc pobierana jest 1/12 tej opłaty od aktualnie zgromadzonego kapitału. Tak samo jak w przypadku 3 miesięcznych lokat - oprocentowanie podawane jest w skali roku..

Opłata administracyjna - podawana zawsze jest w skali miesiąca przy czym większość (jest kilka smutnych wyjątków) podaje tę opłatę kwotowo w skali miesiąca.

Przykładowo poprzednia Axa miała tę opłatę na poziomie 11,18 zł miesięcznie.

Nowa Axa ma tutaj tę opłatę na poziomi 0,25%. 0,39% od wartości kapitału. Ale także pobieraną miesięcznie. Co potwierdza wyraźnie zapis z OWU.

Zawsze warto zastanowić się jaki cel biznesowy miałaby zmiana z 11 zł miesięcznie
na 0,39% od składki np. 500 zł = czyli 1,25 zł. :)

Co do bonusów - zgadzam się. Wielu się na to zdecyduje.

Od 6 lat edukuję w zakresie świadomego inwestowania, i wiem, że niejedna osoba
dzięki temu nie podjęła nieprzemyślanej decyzji, zdarza się, że na szkoleniach
online, które prowadzę pojawia się > 500 uczestników. Na samych stacjonarnych
moich szkoleniach było ponad 2000 uczestników - w tym przedstawiciele
dystrybutorów produktów inwestycyjnych - część już zweryfikowała swoją ofertę...

serdecznie pozdrawiam,
Remigiusz Stanisławek
-
2012/01/10 15:42:38
Panie Andrzeju,

jeszcze o zasadach zapisów w OWU.

Pisze Pan:

W Pana założeniach popełnił Pan podstawowy bład. Owszem, opłataadministracyjna naliczana jest miesięcznie, ale kto Panu powiedział że 0.39% nie jest opłatą roczną? Czyli że miesiecznie pobierane jest 0,0325? (...) Powodznia w czytaniu ze zrozumieniem warunków ogólnych.

Problem leży tutaj po stronie Axa i być może celowej komplikacji zapisów.

Zapewniam Pana, że opłata administracyjna pobierana jest co miesiąc w wysokości 0,25% i 0,39% - co daje rocznie znacznie więcej :)

Co do sposobu zapisu można mieć zastrzeżenia - ale to zawsze Klient będzie poszkodowany czytając OWU bez dokładnego zapoznania się z zasadami naliczania różnego rodzaju opłat.

Niestety też często firmy pośredniczące w sprzedaży tych produktów przedstawiają Klientom, że jest to to opłata w skali roku. Proszę mi wierzyć, gdyby tak było nie wycofał bym tego produktu z mojej własnej oferty. Ale nie mogę po prostu oferować
czegoś tak niekorzystnego dla mojej grupy inwestorów.

To, że jest to opłata miesięczna może wydawać się nieprawdopodobne, może boleć firmy oferujące produkty Axa - co będzie jak Klient gdzieś o tym doczyta i zobaczy ile przepłaca? Stąd zrozumiałe są próby analizowania - a może to jednak jest opłata w skali roku.

Najprościej to zweryfikować dzwoniąc na infolinię Axa.

pozdrawiam,
Remigiusz Stanisławek
-
Gość: mackojcianka, cpc1-gill12-0-0-cust847.basl.cable.virginmedia.com
2012/02/25 10:29:24
Bardzo ciekawe spostrzeżenie... Daje do myślenia. Zapomniał Pan tylko uwzględnić jedniej rzeczy. Oplata administracyjne w starym PI AXA takze corocznie rosnie. W tym roku o 3,7% z 11,18 do 11,60. I ona nadal corocznie bedzie rosla. Nadal korzystniej ona wypadnie, ale nalezaloby zaznaczyc ze za 20 lat bedzie wynosila ok 24zl
pozdrawiam i dziekuje za cenne i przydatne uwagi